ההיסטוריה והסטטיסטיקות של Black Friday

אז איך בעצם החל Black Friday? איך הוא הפך להיות פופולרי כל כך בכל העולם? מהם המוצרים הפופולריים ביותר ב-Black Friday?

תשובות לשאלות האלה ועוד – במדריך שלפניכם.

מקור השם Black Friday

המונח Black Friday (או "יום שישי השחור") נטבע לראשונה בפילדלפיה שבארה"ב, בשנות ה-60 של המאה ה-20.

ממציאי השם היו דווקא שוטרים ממשטרת פילדלפיה, שתיארו באופן ציורי את העומס הרב של נהגים והולכי רגל בדרכם לחנויות ברחובות פילדלפיה באותו היום.

לאחר מכן, השם Black Friday קיבל פרשנות נוספת מעולם הקמעונאות, לפיה הוא מסמן את טור הרווחים בספרי החשבונות של החנויות בארה"ב, אשר נכתב באותן שנים בדיו שחור (בניגוד לטור ההפסדים שנכתב בצבע אדום).

עם זאת, הימים שלאחר חג ההודיה היו ידועים בתור ההתחלה הלא רשמית של עונת הקניות עוד משנת 1924, עם תחילתו של מצעד חג ההודיה של הכלבו macy's, שנים רבות לפני שקיבלו את השם המחייב.

איך הפך Black Friday לפופולרי כל כך?

כאשר בעלי החנויות החלו להבין את הפוטנציאל הגלום בנקודת הזמן הזו שמיד לאחר חג ההודיה ולקראת חג המולד וסוף השנה, החלו ההנחות בימים אלה להפוך לנוהג נפוץ במספר חנויות הולך וגדל.

ההנחות שהציעו בעלי החנויות היו גדולות אפילו יותר מהנחות הרגע האחרון שהציעו ביום שלפני חג המולד, וכללו בין היתר גם שאריות מלאי שנותרו מהשנה כולה.

ההנחות הגדולות ביותר היו בתחילה על צעצועים ומתנות, אך עם השנים התרחבו ההנחות כמעט לכל ענפי המסחר.

אחד הכלים השיווקיים שללא ספק הפכו את Black Friday לפופולרי וידוע כל כך, היו מבצעי ה-Doorbusters – מבצעים שבהם נמכרו מוצרים אטרקטיביים במחירים נמוכים במיוחד, על מנת להביא לתנועת קונים גדולה, ותורים הולכים וגדלים בכניסה לחנויות.

הפרסומות אודות מבצעי ה-Doorbuster, והתמונות והדיווחים על התורים של הלקוחות הנלהבים, עזרו לקבע את ה-Black Friday בתודעה של הצרכנים בארה"ב ובעולם.

Black Friday בעידן האינטרנט

בשנים האחרונות עובר מרכז הכובד של המכירות ב-Black Friday יותר ויותר אל האונליין.

במקום להמתין בתורים ארוכים מחוץ לחנות כזו או אחרת בשעות הבוקר המוקדמות, מעדיפים הקונים לבצע את איתור וקניית הפריטים במבצע במבחר עצום של אתרי אינטרנט, הכולל כמעט את כל האתרים המובילים בעולם ובשנים האחרונות – גם בישראל.

ועם המעבר למבצעי מכירות אינטרנטיים, התרחבו תאריכי המבצעים גם מעבר לתאריך הרשמי של ה-Black Friday, ובשנת 2018 הם החלו כשבוע לפני התאריך הרשמי.

Black Friday – נתונים מספריים

במהלך Black Friday של שנת 2018, הגיע היקף המכירות אונליין בארה"ב לכ-9.9 מיליארד דולר, עלייה של כ-20% לעומת המכירות בבלאק פריידי של 2017, ושל כ-40% לעומת היקף המכירות אונליין בשנת 2016.

גם בישראל ניכר בשנים האחרונות גידול משמעותי בהיקפי הקניות אונליין במהלך Black Friday, עם גידול של כ-40% בשנת 2018 לעומת 2017.

היקפי המכירות בחנויות הפיזיות, לעומת זאת, לא גדל בישראל ב-Black Friday 2018 לעומת זה של השנה הקודמת.

עוד באותו נושא: